torsdag 19 juni 2014

"You forgot your wife!"

Vi visste att slussarna skulle öppna vid 9.00 så vi tog sikte på att komma iväg då och lyckades bra. Precis innan vi skulle kasta loss så ropade tysken som låg bakom oss till oss och frågade om vi skulle raka vägen ner till Göteborg. Det skulle vi ju så han ville att vi skulle "ta sällskap". En ensam man med sin hund på en 37 fots segelbåt. Vi hade mött honom i Vänersborgs Marina för några dagar sedan och han kom ihåg oss. Hundarna hade hälsat.

Vi hade bra flyt och kom ganska snabbt genom första bron i Trollhättan för att sedan komma ner till slussarna.
Jag kan ju inte hjälpa det men jag tycker inte det är jättekul att slussa! Det är till och med lite läskigt…framför allt när vi ska neråt. Men men …jag har en lugn man som kan det här så fantastiskt bra.
Han har dessutom sett till att vi har en bräda utanpå fendrarna så att de inte ska slitas så mycket när det skaver mot kanten. Mycket smart!! Ett tips till er som ska slussa!

När vi tagit oss genom de 4 slussarna i Trollhättan så var det bara Lilla Edet kvar. Där bestämde vi oss för att jag skulle hoppa i land med Coccos så att hon kunde få uträtta sina behov. Vi hoppade smidiggt och lätt i land…..men sedan skulle vi ju tillbaka på. Trodde inte det skulle bli problem, vi skulle ju gå till andra sidan slussen och hoppa på när de var klara….
När de kom ut insåg vi att det var för strömt där och inte något bra ställe att lägga till.
"- Det hade varit bättre om ni hade varit på andra sidan", ropade Svante i samma stund som jag tänkte samma sak.
Coccos och jag skyndade oss tillbaka och över. Det ligger en bro som behöver öppnas precis i anslutning till slussen…..så jag kände mig lite stressad för om den skulle öppna för då behövde vi ju komma igenom och troligt var väl att de skulle öppna den snart eftersom det är samma människor som har koll på slussarna som broarna!!! Skynda!!!
Precis när vi kommer över så börjar bron öppnas….måste hitta ställe att hoppa på båten. Tillslut lyckas vi! Lyfta ombord Coccos i flytvästen (bra med handtag på ryggen) och jag kommer på.
Svante skrattar och berättar att tysken hade stannat till och ropat:"- You forgot your wife! I´ll wait for you!" Haha…..underbart härligt! Ett gott skratt igen! Semestern har redan börjat med flera av dessa. Det är ju så skönt att skratta!!
Men oj…jag får ju inte glömma att berätta att Svante höll på att ramla i en av de första slussarna när vi skulle ta tag i kanten och mantåget gick av!! Det var lite stressigt men vi löste det med och efter att jag hade kört lite så hade Svante fixat till det så nu syns det inte ens!


Avslutar detta inlägg med en blöt hälsning!! Vi hade hoppats att de svarta molnen skulle stanna bakom oss! Vi hörde från Oliver tidigare att himlen hade öppnat sig hemma i Vänersborg men då hade vi sol….nu ett par timmar senare kom det även hit och Svante skriker aj titt som tätt….det haglar ;-)
Coccos och jag har krupit upp i soffan. Vi är väl i höjd med Älvängen….det tar tid ner i kanalen.

Förresten, det blev lite tajt med dessa inläggen eftersom jag skrev ett igår kväll som inte hade lagts ut då det krånglade lite med uppkopplingen.

Vi ser nu fram mot att få ombord en besättningsman till, Noah i Göteborg.

Hörs å ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar