fredag 2 augusti 2013

Vallda Sandö & äventyret dit....

I onsdags förmiddag kastade vi loss från båtenplatsen vi hade lånat under Eriksbergskranen i Göteborg. Det blåste ca 4-5 s/ m när vi åkte och solen strålade. När vi hade kommit ut en bit och seglen var hissade, vinden hade vi vinden från sidan, västlig till sydvästlig vind, så blåste det upp mer. Vinden ökade till 7-8 m/s mörka moln tornade upp sig inifrån Göteborg men även utifrån havet. Jag har ju fortfarande inte jätte många års segling i bakfickan precis så jag tycker fortfarande att det blir jobbigt när hela båten mer eller mindre lägger sig nästan helt över på ena sidan... Jag vet i huvudet att det inte är någon fara men i kroppen känns det liksom fel.... Det kommer väl allt eftersom, det är i alla fall skönt med flera segel då så vi kan minska vindytan något och hitta något som funkar bra för alla. Vi har ju trots allt 4 segel....Jobbigaste denna gången var nog faktiskt att vi den inte var jämn utan väldigt byig, vilket gjorde att den var väldigt stark plötsligt och pressade då ner båten mycket för att sen släppa.... ( tilläggas kan att Sanna blev mycket lugnare när hon blev satt att styra...haha... Kontroll är bra...) 
Sen kom det vågor också när vi började närma oss Särö. Noah kom upp och mådde lite dåligt och tyckte det fick va nog nu. Trots av vi tjatat in att det är bättre vara uppe på däck än i båten när det går sjö....men det kanske behöver upplevas....
När vi var så nära att vi kunde se Vallda- Sandö hamn så blev lite ivriga.... Vi tog ner segel, startade motorn....och tur var väl det.... För med mig vid ratten och Svante som navigerade och plötsligt insåg att vi nog kom in fel mot hamnen så säger det plötsligt PANG!!! Båten skakar till ordentligt. Mitt livs första grund var det där...."check" :-)
Snabb slängde jag i backen och vi kom loss enkelt. Ett "snällt grund" helt enkelt. Med adrenalinet lite lätt pumpande gav vi oss nu in i hamnen, rätt väg....haha...
Vi hittade en plats längs den långa nya gästhamnsbryggan. Framme! Klockan var då 14.30, klockan 16 var vi bjudna på middag till Marcel och Eva, extra mormor och morfar och mina tidigare grannar från när jag bodde i Vallda. 
Innan vi gick dit hann Svante och Noah gå i vattnet med cyklop och kolla båten efter äventyret. Det var ett ordentligt märke men inget mer, "bara" färg som skavts bort. 
Efter en härlig promenad på 20 minuter möttes vi av bubbel och spanskinspirerad mat och mycket trevligt sällskap. Vi hade tur och kunde sitta ute hela kvällen. 
Igår låg vi kvar i Vallda -Sandö så Noah kunde pass på att träffa sin bästa kompis sen Vallda tiden. Svante fixade lite på båten och jag pysslade i solen, just nu virkar jag mormorsruror :-) Har äntligen lyckats lära mig det.
Nu sitter vi här i sittbrunnen och väntar på att Noah ska vakna så vi kan ta ett morgondopp , äta frukost och sedan bege oss upp mot Göteborg igen. Där ska vi träffa Svantes brorson Max som ska flytta till Göteborg, hans föräldrar och Svantes son Elias kommer dit och möter upp oss och mina grabbar ska på bröllop så vi får fördriva tiden där till söndag så får vi se var solen lyser mest då....dit seglar vi :-) 

Ha en skön fredag!
Hälsningar från den mysiga Gästhamnen Vallda-Sandö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar