lördag 9 november 2013

När livet tar en ny vändning…..



Vi föds, vi lever och vi dör…..det vet vi med säkerhet. Men vad som händer under livet, när och om har vi ingen aning om. Vi tänker och planerar, drömmer utifrån det förutsättningar som vi har för stunden. I mitt liv har träning var en stor del, aktivitet överhuvudtaget men igår tog det liksom stopp….Ja kanske inte riktigt stopp men nästan. Jag fick besked att min nacke troligen inte kommer bli mycket bättre. Jag kommer alltså inte kunna träna som innan och jag kommer leva med smärta. Klart det var tungt och det blev ett inre kaos.  (Skrev om det igår i bloggen på Hälsa & Fitness)
Men det var igår det hände och visst är det en sorg så det kommer tårar emellanåt men idag är en ny dag och nu är det fokus framåt.

" Smärtan du känner idag är styrkan du känner i morgon!"

Jag har en underbar man som älskar mig, 2 härliga ungar och en bonus grabb som inte bara ger mig gråa hår ;-) utan kärlek, glädje och energi! En lurvig liten unge som alltid är glad att se mig som ger otroligt mycket hela tiden och ställer inga höga krav förutom att få närhet, promenader och mat. Dessutom så har mannen i mitt liv och jag en fantastisk livsplan och den kan ingen ta i från oss!! Det krävs mycket för att den inte ska bli av!!
Jag ska erkänna att mitt i all självömkan, sorg, oro och ilska igår så kom även en rädsla för att inte kunna genomföra vår dröm…..Att vara orsaken till att inte Svante skulle uppleva det som han dessutom drömt om redan innan vi träffades gjorde riktigt ont i hjärtat. I går på kvällen så satte vi oss en stund i bastun och började prata om det. Vi valde att tänka på det ur olika vinklar och hur det skulle kunna bli och hur vi i så fall skulle kunna lösa det. T.ex skulle det nu bli så (vilket vi inte vet) att jag inte skulle klara av att vara ute på havet och segla månader utan land p.g.a värk ja då får vi väl ta ett annat håll eller får Svante segla de längsta bitarna själv och jag flyga till plats och sedan hoppa ombord igen eller liknande. Vi insåg att det går att lösa och vi tänker lösa det. Plötsligt var det inget problem längre :-) Vi såg bara möjligheter. Dessutom vid  telefonsamtal med min härliga lillebror så sa han till mig -" men du syrran, det kanske är så att du slappnar av mycket mer när det är varmt och du inte behöver stressa med en massa saker så du kanske inte kommer ha lika ont när du är på båten som du har nu. Du mår ju väldigt bra av att vara på båten". Och det är ju sant!
Mitt mål på vägen nu blir att hitta verktyg som kan hjälpa mig att hålla smärtan nere så mycket som möjligt. En sak som jag vet jag vill satsa mer på som jag tror kan hjälpa mig även på vårt äventyr till havs är yoga och meditation, samt att hitta bra mat som kroppen mår bra av. Tänk att yoga eller sitta och meditera på båten eller en strand i värmen långt bort……..Jag säger JA!!

Den här helgen laddar jag om med energi och försöker landa i tanken av mitt "nya" liv genom att bara vara med min familj.

Här är förresten en bild av köket nu när Svante har målat dörren som blev tre luckor och satt dit fina haspar. Visst blir det bra!!


Just nu öser regnet ner och Svante har åkt ner till båten med sin far för att förhoppningsvis ta upp vår pärla äntligen idag. Han har röjt här utanför så hon ska få plats och igår mastade dem av. Det har ju dröjt lite och vi är otroligt glada över att vädret varit så milt. Nu väntar de bara på lastbilschauffören som sagt han ska hjälpa oss. Ska se om Svante kan skriva lite om de äventyret någon gång under helgen.

Det viktiga är att komma på vad som gör dig lycklig och göra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar