lördag 23 november 2013

Äventyr i köket

Jag är som jag tidigare nämnt ingen som älskar att stå i köket precis och när jag gör det vill jag det ska gå fort :-) sen ska det helst vara nyttigt också.....
Svante däremot gillar att laga mat och är duktig på det...ser så enkelt ut. Hm...
Vi har ju börjat äta mer mat enligt Paleo och Raw Food tänket, detta för att vi tror det är bra för våra kroppar och vi känner att vi mår bra av det. Framför allt upplever jag väldigt tydligt att min mage inte alls blir glad om jag äter vetemjöl samt att socker tror vi är roten till mycket ont...därmed inte sagt att vi aldrig äter det eller har förbud mot något. Däremot provar vi gärna att hitta alternativ som går oss att må bättre, framför allt om det är lika gott eller kanske till och med godare :-) det gör att det blir ett äventyr i köket att upptäcka nya saker som njutnings alternativ. 
Idag bestämde jag mig för att prova att göra lussekatter enligt Paleo, utan vitt socker, jäst och vetemjöl. Jag hittade receptet på bloggen Under vårt tak som har massa bra Paleorecept. 
Svante och jag tyckte de var minst lika goda som originalet! 
Han gillar dock inte saffran så mycket så när jag gör fler kommer jag prova att göra några med kardemumma istället som de tipsade om hos Under vårt tak. 
Här är receptet på ca 12-15 st:
6 ägg
3 msk kokossocker
1/2 dl kokosmjölk
1 dl kokosmjöl
1 dl smält kokosolja
1-2 tsk kardemumma el 1 pkt saffran
2 tsk bakpulver
4 msk psyllium
1 ägg + russin 
Sätt ugnen på 175 grader. Smält kokosolja. Vispa ägg och kokossocker pösigt i en bunke. Tillsätt den smälta kokosoljan och kokosmjölken. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner dem i bunken. Vispa till deg och låt svälla ca 5 min. Rulla och forma lussekatter. OBS! Du behöver bearbeta varje bit i händerna ordentligt innan du rullar katter, annars spricker den lätt. Degen är något skör. Lägg på bakplåtspapper på plåt. Sätt i russin och pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 20 min, något kortare om varmluft. De ska få fin färg.
Prova vet jag! Din mage kommer tacka dig ;-) 
Nu ska vi värma oss med en bastu innan det är dags för lite Leksand hockey! 
Vi önskar er en skön lördagkväll! 
Sanna & Svante 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar