söndag 19 april 2015

Båtmys, vårsol och födelsedagar

Sitter i eftermiddagssolen och njuter….bara lite till innan hockeyn börja :-)
Startade dage på altanen med bok och kaffe och det känns lyxigt att sitta här en stund till innan solen försvinner bakom grannens träd. Det är en härlig tid vi har framför oss nu med sol och lite värme. Jag saknar visserligen min man vid min sida…min man, Svante som idag fyller år i detta härliga väder men får tillbringa sin dag på jobbet en liten stund till sen blir det hockey (Heja Växjö Lakers!!), sushi och Oliver har bakat whiskeykaka, allt efter Svantes önskemål ;-)
Det är skönt att veta att det bara blir mer och mer av den här varan…sol och värme.

Förra veckan var det jag som fyllde år och den dagen var ganska lik Svantes födelsedag…Jobb, sol, sushi och hockey….jag hade visserligen ett härligt yogapass på O2 med innan jag kom hem och överraskades av att Svante var hemma med sushi!! Han hade ju sagt han skulle jobba kvällen…haha…så jag trodde han skulle komma först vid elvatiden…

Till Svante fixade vi b.la en liten egen exotisk hörna att vara i när vi är hemma :-D…..eller…ja den blev ju till mig med men Oliver kom på ideén igår när han och jag var på Ikea…."Vi borde köpa en palm till Svante som han kan ha vid gungstolshörnan så blir det som när ni är iväg sen"….han skojade och blev mycket förvånad när jag nappade på ideén…sagt och gjort så var en större palm och aloevera växt inhandlade….haha….Det var ju lite svårt att gömma tills idag så han fick se det när han kom hem igår med en öl väntande i lilla hylla i mitten…..Det blev mycket uppskattat. Vi har precis lyckats hitta ett ställe att ha våra två gungstolar på som vi tidigare bara har ställt undan…men det är underskattat att sitta i gungstol! Det är otroligt rogivande och vi har varsin. Det har blivit lite av en favorithörna att sitta och läsa, prata m.m och nu har vi exotiska växter här med medans vi gungar fram på vågorna…haha…..å nä…vi är kanske inte som alla andra men vi har det rätt gott ;-)

Hur som helst så känns det som det bara blir lättare och lättare att njuta av det dagarna har att erbjuda nu när solen tittar fram….

Vi har börjat sova mer på båten och mer lär det väl bli när SHLfinalen är slutspelad ;-)
Så ljuvligt att krypa ner på båten oavsett väder….men något lättare nu när vi kan ha toaletten igång och kunnat fylla på med vatten i tanken utan att behöva vara oroliga för att det ska frysa.

I veckan när vi sov där så var det kyligt när vi kom ner men Svante tände gasolspisen och värmen spred sig snabbt. Att bara vara på båten när det kluckar lite, mörkret kommer så vi behöver tända fotogenlampor….läsa, spela spel och bara sitta och prata, det är livskvalitet på högnivå enligt oss.
Lite städning i båten har det också blivit under veckan….


Hade någon sagt till mig för 5 år sedan att jag skulle uppskatta att bo mer på en båt än i ett hus fullt av grejer så hade jag skrattat högt :-D Men nu kan jag förstå lyckostudier där man kommit fram till att det är lättare att vara lycklig med lite materiella ting än mycket.

Det fortsätter att hända mycket i våra liv just nu så därför blir det lite glapp mellan inläggen här emellanåt. När det händer mycket så prioriterar vi den lediga tiden till återhämtning och så lite dator och mobil som möjligt, vilket är fantastiskt skönt!! Det hade jag också skrattat åt för 5 år sedan ;-)
Idag har jag jättesvårt att ta upp datorn när vi är hemma samtidigt, känner ett stort motstånd men ibland behöver jag ju skriva fakturor annars kommer ju inga pengar ;-) men det gör jag helst en kväll när Svante jobbar eller mina lediga fredagar. Att känna ett motstånd inför att ta upp datorn när vi är flera hemma känns bara sunt.

Nästa helg åker jag till Malmö för att vara med på steg 3 i instruktörsutbildning i MediYoga för Barn och ungdomar. Jag ska även berätta om mitt arbete inom Barn- och ungdomspsykiatrin där. Hur jag använder det i mitt jobb. Kommer även förena nytta med nöje då även min härliga vän Cina är där och det var så länge sedan vi sågs så vi får en härlig hotellhelg och utbildningshelg ihop.
När jag är borta så kommer Svante passa på att ta en sväng till Elias i Oslo eftersom han precis har flyttat till ny lägenhet där men Svante är ju långledig så lär med största sannolikhet blir en hel del båtfix när jag ändå är borta ;-) Svante brukar bli väldigt mycket mer effektiv när inte jag är hemma och det är väl positivt eftersom jag fortfarande inte kan hjälpa till med så mycket fixande….Samtidigt behöver det fixas lite, dels mantåg som blev förstört under vinterns stormar men även lite förbättringar här och där och nu är vi sugna på att kunna segla snart….vi längtar i varenda cell i kroppen.

Jag har dessutom precis börjat läsa den senaste "jordenruntseglarboken" som Svante har läst i vinter och den får mig att längta ännu mer och att se fram mot varje steg som vi tar som tar oss närmare vår egen resa, vårt fortsatta äventyr….för visst är livet ett äventyr även nu ;-) Det kommer vi inte ifrån…eller åtminstone ser vi det så och det är rätt skönt för då måste vi inte jaga massa äventyr hela tiden ;-)

Jag kan nog fortsätta skriva om både det ena och det andra men tror jag avslutar här för nu….är det strax hockey!!

Önskar er en skön söndagskväll!

"Skeppohoj" från vardagsrummet :-D



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar