onsdag 5 november 2014

Vi gjorde något nytt..


Har du läst eller hört talas om boken "Vägra följa John"?
Det hade inte jag heller tills för några veckor sedan då en kolega berättade för mig om den. Hon hade inte läst den själv men ville gärna, hennes syster hade läst den och tyckte den var toppen. Eftersom vi ofta pratar om det här med att ställa sig utanför ramarna, göra sådant som inte förväntas av oss m.m samt att jag själv senaste året jobbat mycket med personlig utveckling, så blev jag ju så klart nyfiken. Förra veckan när jag gick förbi bokhandeln i stan så såg jag boken i skyltfönstret och gick direkt in och köpte den!! Det är sällan jag köper böcker bara sådär…brukar fundera på det mycket innan om jag verkligen vill ha den men, nä denna gången tänkte jag att den här vill vi nog läsa båda två. När jag betalade så berättade kassörskan att författarna skulle komma till affären "på tisdag för att hålla föredrag om boken". Vad intressant tänkte jag. Det vore ju kul att gå med någon….Svante vill nog inte…eller kanske? Jag väntade med att anmäla mig i alla fall.
När jag kom hem berättade jag glatt för Svante om boken och att de skulle komma dit och att boken verkar jätteintressant. Svante läste lite på boken och såg inte särskilt imponerad ut och hans kommentar var att "det känns lite som en Paulo Cohellobok..:"SUCK!! Plötsligt blev jag också osäker…
Hur som helst så frågade jag Svante ändå i måndags igen om vi inte skulle gå på föredraget med författarna. Jag har aldrig gjort något sådant innan och det skulle ju kunna vara lite kul ändå. Jo, för tusan han var på så jag anmälde oss.

Igår var då dagen D när vi skulle ta oss ner till bokhandeln för att lyssna på författarna Anneli och Carl, till boken "Vägra följa John", som jag var jätteintresserad av och Svante skeptisk! :-)

På vägen dit gick vi och spekulerade lite i vad det skulle kunna vara för typ av publik där? Svante trodde att jag skulle vara yngst och jag trodde att det skulle vara övervägande kvinnor.
Vi fick rätt båda två :-) Vi var helt klart yngst och det var väl 3 män där av drygt 20 personer (förutom butikspersonal). Utöver oss var nog medelåldern runt 70…..!! Jag var förvånad.
Jag tror nog att Anneli och Carl var lite förvånade med för det var klart att deras föredrag och bok kanske ändå vänder sig till en något yngre publik än så. De hade någon bild med en gravsten och frågeställningen om det ska vara så att den med störst gravsten vinner?? Större delen av människorna här i Sverige idag lever ju faktiskt precis så, så det var ju sant men det var egentligen en liten kul bild men det blev lite stelt i rummet precis då. Många där har ju redan levt större delen av sina liv, kanske just så :-/

Hur som helst så var det ett bra föredrag. De kanske gick in lite väl mycket eller ska jag säga djupt på vissa delar vilket gjorde att det kunde kännas lite trögt emellanåt men allt som allt var det intressant även om vi inte kände att vi lärde oss något nytt men vi fick mycket av våra tankar bekräftade och även en och annan spark i baken att faktiskt göra de där sakerna som vi känner vi mår bra av och är rätt för oss. T.ex när det gäller kosten. De pratade en stund om det, hur vår kost påverkar vårt mående och hur vi har sjukdomar som inte finns i vissa urbefolkningar på jorden. Annelie som hade jobbat som civilingenjör inom livsmedelsindustrin berättade hur man strävar efter att göra sammansättningar av mat som gör att vi blir mer sugna och hungriga och därav köper mer att äta o.sv. B.la genom att slänga i socker i både det ena och det andra, som exemplet jag alltid brukar ta - tacokryddor som du köper i affären……så urbotat dumt!! Varför ska det vara socker i dem??
I slutet av föredraget så gav de fem tips b.la att undvika socker, vetemjöl, mjölk och gärna även kött. De frågade då om någon provat det. Jag sa ja. Jag har ju provat det strikt i 14 dagar med bara raw food och Svante raw food men med kött till. De frågade hur jag kände mig då och svaret är ju enkelt!! Jag mådde ju toppen!! Lättare i kroppen, piggare, sov bättre, magen funkade bättre m.m Men varför fortsätter vi inte med det då?? Vi kör ju en variant med lite blandning av Paleokost och Raw Food men sista tiden har det varit väldigt lite Raw Food som vi egentligen känner att vi mår väldigt bra på allihop!!

De nämnde även sådana här otroliga saker som att ingenjörer idag jobbar på att utveckla produkter som inte får hålla för länge, som glödlampor, för att vi ska konsumera mer!! Visst är det skrämmande!

Men bland det viktigaste var ändå budskapet att det är aldrig för sent att ändra väg eller riktning, det handlar bara om att du bestämmer dig! Oftast är det inte förrän efter vi tagit ett svårt beslut som vi kanske inser hur mycket energi och kraft det faktiskt har tagit ifrån oss. Som t.ex jag och mitt pluggande och det valet jag gjorde kring det förra veckan. NU känner jag att jag rehabiliterar mig….innan kände jag att jag fick "bakslag" i smärtan i slutet av varje veckan när jag försökte plugga varje dag….
Ett annat viktigt budskap var att du kan göra skillnad! Det funkar inte att tänka att det inte är någon idé att jag ändrar på mig för det gör inget i det stora hela, men det gör det visst och vi kan bara börja med oss själva men det är att börja någonstans!!

Boken går igenom både historia, samhällets myter och oskrivna regler, att främja det friska, att utvecklas som människa, grunden till att må bra, den nya tidsåldern och slutligen "dags att leva livet som mig själv".  Flera viktiga och intressanta delar och är man inte intresserad av allt behöver man inte heller läsa allt ;-)

Vad Svante tyckte efteråt??
Nu vill han läsa boken :-)
Han ändrade uppfattningen även om som han sa, han inte lärde sig något nytt, men han blev klart nyfiken på boken!

Att göra detta tillsammans var för oss helt nytt men väldigt kul!
Att sedan går ner på båten och sätta oss, prata om det vi lyssnat på och upplevt tillsammans och vilka olika delar vi tyckte var intressanta eller tog till oss mest, var mycket intressant. Det var en skön känsla.

Tänk vad duktiga vi är på att leva våra liv med att göra väldigt mycket samma saker. Vi tycker nog ändå att vi inte gör det så mycket men det kändes väldigt utvecklande både enskilt och som par att göra det här, att göra något som vi inte brukar.

Vi sov sedan gott på båten i natt efter den sköna kvällen……

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar