fredag 12 juli 2013

Längtar till semestern....

Att ha sitt jobb vid vattnet ( Vänern) som vi båda har är inte bara vackert utan även lite lätt plågsamt ibland....Idag denna vackra, varma julidag så har så många segelbåtar seglat förbi och det ser så underbart ut och abstinensen är nära....vi har ju faktiskt hela 2 veckor kvar till semestern och jag ( Sanna) arbetar dubbelpass och har väldigt lite ledighet för det är så den svenska sjukvården ser ut. När det är som tyngst så tänker jag att det är inte så hemskt länge till jag ska hålla på med det här.....Bara ett par år faktiskt sen ligger världen framför oss och vantar på att bli upptäckt :-)
Ja ni fattar att det handlar om mental pepping just nu ;-)

Men!! Jag är ju ledig ikväll och tänker bjuda min fantastiska familj på grillad kyckling och en god sallad ( fast grilla får Svante göra när han kommer hem....hm...) och en god rabarberpaj a´la Paleo. Ju mer jag läser om denna kosten, vårt ursprung och hur vi är byggd desto mer övertygad och nyfiken blir jag.....Jag har dessutom under en vecka med ca 80% Paleo kost gått ner 2 kilo och det känns i ork och kropp. Fortsätter undersökandet och läsandet.

Här är receptet på pajen:

 

Rabarberpaj
Botten

  • 50 g krossade mandel
  • 50 g krossade hasselnötter
  • 2 dl kokosflingor
  • 150 g smält mjölkfritt smör
  • 2 tsk kanel
  • 2 dl mandelmjöl
Topping
  • Rabarber ca 5 långa stjälkar
  • 1 msk kokosmjöl
  • 0,5 dl kokos socker
Så här gör du

  1. Smällt smöret
  2. Hamra mandel och hasselnötter.
  3. Blanda i mandelmjöl, kokosflingor och nöterna i en mixer.
  4. Mixa.
  5. Häll i smöret, mixa igen.
  6. Smöra en form med kokosolja ”tryck” i smeten.
  7. Grädda i 175 grader i mitten av ugnen i 10 minuter.
  8. Skala av och skär rabarberna.
  9. Blanda med stevia och kokosmjöl.
  10. Häll på rabarberna på den uttagna pajen och in på 200 grader i ca 10-15 minuter.
Kan även göras som smulpaj;
  1. Ha då i rabarber-blandningen i formen.
  2. Smula smeten över rabarberna.
  3. In i ugnen, 200 grader i 20-25  minuter.


Ät och njut!

Å du...."Do somthing each day to bring you a Little closer to your Dream"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar