lördag 4 oktober 2014

Kanelbullens dag….blir vad du gör den till!

Ännu en anledning till att få äta något gott till fikat? …….eller Ett tillfälle att äta den där kanelbullen en gång om året som du väljer bort annars?

Just nu är det enormt mycket diskussioner och forskning som kommer kring sockrets påverkan på våra kroppar. Vi är väl medvetna om detta och väljer att försöka äta så medvetet som möjligt. Man kan tycka vad man vill om kanelbullens dag och liknande dagar men det blir ju faktiskt vad vi själva väljer att göra av det.
Äter man alltid något sött till kaffet eller allt som oftast, ja då kanske det inte behövs en dag till, en anledning till att stoppa i sig socker utan det kanske snarare är dags att tänka sig för….

Om man däremot strävar efter att äta så medvetet som möjligt och undvika socker så mycket det går, både det dolda som finns i allt från tacokryddor du köper till dressingar, vissa bacon mm, och det klart och tydliga sockret som godis och kakor…..ja om du undviker det till 80-90% så är det väl absolut inget fel med att festa till det med kanelbulle på kanelbullens dag. Det blir ju som en födelsedag som kommer en gång om året ;-)
Nu är det väl inte så troligt att det är så man tänkt när man införde denna dagen utan det var nog mer en grej för affärerna, något att tjäna pengar på….

Jag tänkte inte att jag skulle baka några bullar eftersom jag har lite svårt för det och dessutom brukar tycka att ska jag ändå göra det kan jag göra många och ha i frysen…..så jag tog en promenad med Coccos ner till stan för att köpa kanelbulle till mig och sonen att fika på när Svante jobbade. Skulle tro att han köpte några till jobbet på vägen dit i morse ;-)
Men….nu var det nog några fler än jag som tänkte så för det fanns inte en kanelbulle att köpa i hela stan!! Helt slut!! På Kvantum skulle de ha fler klara 70 minuter senare!! Vem orkar vänta på det??
På vägen hem gjorde vi en sista chansning och gick till Statoil för att kolla…..Men nä…Men nu skulle det ju vara kanelbullar idag så jag köpte jäst och mjölk som jag lastade Coccos lilla ryggsäck med och så gick vi hem.
Jag gjorde något jag aldrig gjort…..jag gjorde en halv sats med bullar!! Dels för att jag inte klarar mer just nu men även för att jag anser att det är idag vi äter bullar, det är inget vi äter annars. Det gick riktigt bra. Fick lite hjälp av Oliver att göra det tunga delarna som att röra och kavla. Och visst är det bättre med hemmagjorda….dofterna, smakerna och att veta exakt vad som finns i :-)

Nu har det varit hockey med kaffe och kanelbulle :-) Växjö Lakers verkar spöa Modo rejält!! Sedan kommer Svante hem och det är dags för nästa match då Leksand spelar….hade kanske varit kul med något poäng för Leksand där…Svante  skulle behöva det ;-) Lite tufft för honom här hemma just nu på hockey fronten!

Ha en skön lördagkväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar