onsdag 19 februari 2014

Vad vore livet utan våra drömmar…...


När livet är tufft vad är det som håller dig uppe då? Vad är det som får dig att längta och ändå kliva upp ur sängen?
Det är säkert olika….men största delen av oss skulle nog svara drömmar vi har av olika slag.
Jag vet att jag själv när jag som just nu har dagar med galet mycket värk, där inget funkar och tårarna rinner för det finns liksom inget slut på smärtan….jag vet att jag då när jag tycker att det får räcka, och att den där avgrunden inte får komma i kapp mig, flyttar mina tankar till mina drömmar :-) Då kan jag stanna upp i smärtan, låta tårarna trilla samtidigt  som ett lugn kommer in i kroppen, sprider sig i hela mig upp till huvud och mun som ler. Jag blundar och förflyttar mig bort…..På båten, vår Black Pearl…..oftast hamnar jag i att vi till en början befinner oss mitt i en storm som vi, Svante och jag tar os igenom med gemensamma krafter….den är jättetuff, det blir märken och bulor…..för att i nästa sekvens se hur vi befinner oss i stilla blågrönt vatten med delfiner som hoppar vid sidan om båten……



Ibland kommer inte drömmarna av sig själv när allt är tufft och då kan man behöva hjälpa dem på traven. Jag brukar sätta jag mig och mediterar med lugn musik i bakgrunden. Jag väljer då oftast en meditation där jag behöver göra något….som ex pulsmeditation där jag måste känna min puls hela tiden och tänka "dunk-sat, dunk- nam" samtidigt som jag tar långa djupa andetag. Då måste jag verkligen koncentrera mig på pulsen och de jobbiga tankarna trycks undan och sedan är det lätt att drömma sig bort. Det finns många andra som har samma effekt på mig, men jag måste verkligen göra något som tar min koncentration helt. 

Men mitt i allt det här drömandet som vi håller på med så kan jag ändå inte låta bli att undra varför inte fler gör verklighet av sina drömmar? Varför fortsätter de att vara bara drömmar? Varför inte göra det till en plan? För hur många drömmer om "ekorrhjulet" som de flesta av oss lever i idag?? Tror det går att räkna dem på en hand……Om något kan få dig att må så bra bara i tanken, tänk då hur bra du skulle kunna må om du upplevde det!
Sen är det klart att vissa drömmar kanske behöver modifieras lite för att kunna genomföras men även det är ta mig tusan bättre än inte göra något åt det alls!!
Längre tillbaka i mitt liv så har drömmar visst hjälpt mig genom svåra stunder men jag kan säga att det är ändå lättare idag att ta till dem när jag vet att vi planerar för den här drömmen och att jag har en man som ser möjligheter oavsett hur många vinklingar jag lägger fram om hur mitt mående kan vara ett hinder….han ser dem inte, eller rättare sagt så ser han vägar att ta sig över alla de hinder jag lägger fram. Så ytterligare en dag till med smärta är också en dag närmare målet och vår dröm som ska bli vår verklighet <3

Här kommer några kloka ord från kloka män angående drömmar….läs och fundera

Alla våra drömmar kan uppfyllas om vi har modet att uppfylla dem - ( Walt Disney)

Jag undrade alltid varför inte någon gjorde något åt det; tills jag insåg att jag var någon...

Den enda som hindrar dig från att uppfylla din dröm är du…… (Tom Bradley)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar