tisdag 9 september 2014

Mannen med idéer utöver det vanliga!!

Jag tycker jag har bra fantasi och mycket idéer men det är bara förnamnet jämfört med Svante!! Livet med Svante är ett konstant äventyr!! Haha….

Ni som följt oss har ju sett några av hans tidigare idéer som "byschan" som blev bastu, den gamla källardörren som blev snygga skåpsluckor i köket m.m :-)

Nu säger jag bara Fiskebåt!!!


I helgen när Svante var på jobbet så fick jag plötsligt ett sms fyllt av förväntningar :-"Jag har hittat en bastubåt!! Gratis! :-) "
Jag log för mig själv….blir ju inte förvånad längre men kunde samtidigt inte låta bli att undra hur han tänkte nu? När han kom hem så berättade han glatt att den stod i Munkedal och det enda man behövde göra var att stå för transporten. Den verkar perfekt att bygga bastu i!! Jaha…å sen? "-Ja antingen hittar vi en plats för den i vattnet eller så säljer vi den"…..Jag kunde inte annat än att skaka på huvudet och le. Och med det svaret så satt vi i bilen på måndagskvällen, på väg till Munkedal för att titta på en gammal fiskebåt som stått på land i 6 år. Väl där klättrade Svante upp direkt och killen som skulle sälja den ursäktade det ena efter den andra. Berättade att flera tittat och hört av sig men sedan inte kommit och hämtat den. Svante är lyrisk och säger hela tiden att det är perfekt…haha…den unga killen tittar frågande på precis som;"menar han allvar"…..jag nickar och säger han menar det han säger. Då frågar han lite nyfiket vad vi ska göra med den. Svante berättar att han och Oliver, min 18 årige son som går sista året på bygg, ska bygga bastu i hytten och göra i ordning något kul på däck så man kan sitta och umgås. Under däck kan man förvara ved.

Kan ni se det framför er?? ;-)
Killen sa att vi får båten bara vi kommer och hämta den. Svante lovade att det skulle vi fixa inom några dagar. Dagen efter, igår- tisdag, så ringer han Peter på Fröjds specialtransporter ( det har hjälpt oss fantastiskt bra och snabbt med den andra båten), på eftermiddagen kör Svante och Peter till Munkedal och hämtar fiskebåten!! När Svante ringde killen som ville bli av med den och sa att de var på väg så blev han överlycklig. Han hade inte kunnat drömma om att det skulle gå så snabbt!! Men å andra sidan så känner han ju inte Svante ;-)

Jag kan bara säga att det blir spännande att följa även detta och känner jag min man rätt så blir det något utöver det vanliga ;-) …..men det har ni kanske redan förstått.
Detta innebär att det snabbt blev bestämt att våran "Svarta pärla" får ligga i sjön i vinter vilket vi troligtvis hade valt att göra ändå. Vi tycker ju om att kunna bo på båten året om.

Självklart kommer ni får se framöver vad som händer med vår fiskebåt som tydligen ska heta Bertil!!?!
Japp, ett "killnamn". Arbetsbåtar ska tydligen ha det.
Behöver jag säga att Svante är ute nu och skrapar bort mossa och rensar den på skräp… ;-)

Ja, just det!!! Igår efter båten hade kommit hem så kom han skuttande utanför fönstret som ett barn på julafton!!! Jo då hade han hittat bly i båten!! Bly har vi letat efter för att lägga i fören på segelbåten!! Det följde även med en fin gammal sökarlampa i mässing!

Avslutar med att säga ett stort tack till Fröjds Specialtransporter AB som alltid ställer upp och gör det snabbt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar