tisdag 23 september 2014

Lite Robinson Kruse känsla på öde ö i Vänern….

…..eller ja, kanske mer en holme egentligen ;-)

Hur som helst så bestämde vi oss för att åka ut med båten i fredags oavsett väder. Det kändes bara som om vi behövde ut och iväg……få vara på båten och det spelade inte så stor roll om vi inte kom så långt. Jag höll nästan på att ge upp det precis innan vi skulle åka då min smärtande nacke spökade ordentligt och jag kände att jag kommer inte vara rolig att umgås med på den lilla ytan…hm…som tur var det inget alternativ enligt min kära man att jag skulle vara hemma så vi kastade loss på fredags eftermiddagen. Det var inte mycket vind att prata om och det som rörde sig något gjorde det såklart i motvind ;-) Vi bestämde direkt oss för att bara gå upp till Sikhall för motor och stanna där och ta det lugnt till morgondagen.
Livsnjutare……..

På lördagen när vi vaknade så var det allt lite ruggigt i båten men solen lyste ner i båten. Det blev en lång, skön frukost med härliga samtal och bokläsning under solens strålar i sittbrunnen. Kändes nästan som sommar igen :-) Vid lunchtid bestämde oss för att ta oss vidare norrut för att se om vi kunde hitta ett sånt där skönt ställe att vara helt ensamma på igen.
Nästan sommar igen med en kapten i bar överkropp :-)
Trots tre segel uppe så rörde sig inte båten mycket och ibland inte alls. Det gjorde ju inte så värst mycket egentligen för det vars skönt att bara ligga och guppa och lyssna på naturens alla ljud och solen strålade härligt på oss hela tiden. Vid fyra tiden tyckte vi dock att det var dags att kanske komma någonstans så det fick bli motor igen. Mellan Sikhall och Dalbergså hittade vi en liten ö/holme som låg ganska nära land på ena sidan. På land fanns det några glest liggande sommarstugor och på ön verkade det inte finnas något alls mer än natur. Vi tittade ut ett ställe där det såg ut som att stenarna sluttade hyfsat brant ner och vi kanske skulle kunna gå in. Svante saktade ner och jag gick med Coccos i släptåg fram till peken för att hålla utkik efter stenar eller botten. Plötsligt ropar en kvinna från en sommarstuga att det är grunt där…..Svante backar ut och vill försöka gå runt på andra sidan ön. Där ser jag ganska snart att det grundar upp…bara att backa ut igen. Nu är vi inte helt överrens…..Jag med mitt fyrkantiga tänkande tycker såklart att vi ska lyssna på kvinnan, det vore ju onödigt att gå på grund när vi blivit varnade! Svante anser att vi ska försöka igen för hon kan ju inte veta hur djupt vår båt går. Som den kvinna jag är, dessutom med väldigt mycket smärta i just det tillfället, så fräser jag något kort åt Svante och går ner och lägger mig i sängen…..hm…
Här är den lilla "ön" med fastlandet bakom
Jag hör på hans sätt att köra att han försöker igen där vi var på väg att gå in först….tar några djupa andetag och inser att han behöver faktiskt min hjälp att hålla koll men jag vet också att han aldrig skulle be om det i det läget…..vi kan kalla det typiskt manligt kanske ;-)
Jag går upp och fram igen och spanar. Det visar sig vara bra att jag gör det för vi får ändra riktning lite men sen går det fint och vi kan lägga till vid vår lilla ö.
En ska bada och en får inte…..

Efter tilläggningen passar vi på att ta ett dopp innan solen börjar sjunka för mycket, och vad förvånade vi blir!!! Vi var inställda på att det skulle vara jättekallt men det var ju inte kallare än för en månad sedan när vi var ute!! Jätteskönt vore väl att ta i men uppfriskande skönt, absolut!
Resten av helgen bestod av bokläsning, god mat, små ö promenader, blåbärsplockning, härliga pratstunder och vila.
En bra bok att läsa i sittbrunnen är så härligt!
Det var en underbar helg! Precis vad vi behövde.
Det hade varit lätt att säga att det var sista seglingen för i år men vi är helt klart överrens om att det inte behöver vara så….blir hösten och vintern lika mild som förra året så kommer vi åka ut igen nu när hon ändå ska ligga i hela vintern :-D Men just nu får det vänta några veckor för först ska jag operera min nacke nu på torsdag och läka den lite innan vi åker ut igen men vi längtar redan! Under tiden kommer nog Svante att påbörja sitt "båtbastuprojekt" lite mer.

På återseende!!
Utsikten från båten på kvällen vid "vår lilla ö"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar